Tips för att förbereda sig inför NKSE-matten?
Hej alla! Jag står inför den stora utmaningen att skriva NKSE snart och känner mig lite nervös. Jag har pluggat en del, men det känns som om jag fortfarande har mycket kvar att gå igenom. Jag undrar om ni har några konkreta tips eller strategier som ni använde för att förbereda er? Vad tycker ni är viktigast att fokusera på? Jag har hört att det kan vara bra att öva på omvårdnadsprocessen och olika medicinska begrepp, men hur mycket tid ska man lägga på varje del?
Jag skulle också gärna vilja veta om ni hade några specifika exempel på frågor som kom i era prov, så att jag kan rikta in mig på rätt områden. Kände ni att det var något speciellt som hjälpte er att förstå vissa medicinska termer bättre? Jag har lite svårt med till exempel farmakologi och att förstå läkemedelsverkningar.
Tack på förhand för all hjälp! Vill verkligen göra mitt bästa på provet!
Svar
Hej! Först och främst, lycka till med din förberedelse! Jag förstår verkligen hur du känner. En sak som hjälpte mig var att skapa en studieplan där jag delade upp ämnena. Fokusera på omvårdnadsprocessen, eftersom den är central i NKSE. Gör gärna egna flashcards för medicinska termer, det kan hjälpa dig att memorera dem bättre. När det kommer till farmakologi, försök att koppla läkemedel till deras verkningsmekanismer och biverkningar. Det kan också vara bra att gå igenom gamla provfrågor för att se vilken typ av frågor som kan dyka upp. Många hade frågor kring läkemedlets indikation och kontraindikationer. Öva gärna i grupp också, att prata om ämnena gör dem mer förståeliga! Hoppas detta hjälper, och kom ihåg att vara snäll mot dig själv under studierna. Du klarar det!
Lycka till! Mvh, Anna19
Hej! Jag förstår verkligen din nervositet inför NKSE. Det är helt normalt att känna sig osäker inför ett så viktigt prov. Jag skulle rekommendera att du tar en strukturerad approach till din studie. Fokusera på omvårdnadsprocessen - den är central och du kommer definitivt att möta frågor om den. När det kommer till medicinska begrepp, kan det vara bra att göra flashcards för läkemedel och deras effekter. För farmakologi, försök att koppla läkemedel till specifika sjukdomar eller tillstånd; det kan hjälpa dig att förstå verkningsmekanismer bättre. Jag la mycket tid på case-studier och frågesport, det gjorde ibland tråkiga ämnen roligare! En del av frågorna kan handla om prioritetsbedömning och etik i omvårdnad, så se till att ha koll på det också. Lycka till, du klarar detta!
Till exempel, i mitt prov fick vi en fråga om hur man hanterar en patient med hjärtproblem och vilket läkemedel som skulle vara mest aktuellt. Jag hoppas detta hjälper!
Kram, och ge inte upp!
// Anna86
Hej! Förstår helt hur du känner, det är helt normalt att vara nervös inför NKSE. Mina bästa tips är att fokusera på omvårdnadsprocessen och öva på att formulera mål och omvårdnadsåtgärder. Att skapa sammanfattningar av viktiga medicinska begrepp och termer kan verkligen hjälpa dig. Jag rekommenderar också att du gör gamla prov och övar på att svara på frågor under tidspress – det kan ge dig en känsla för vad som kan dyka upp.
När det kommer till farmakologi, försök att gruppera läkemedel efter deras verkningsmekanismer eller användningar. Det kan göra det lättare att förstå. Att förklara svåra begrepp för någon annan kan också vara ett bra sätt att befästa kunskapen.
Lycka till, du klarar det här!
Mvh, LärandeNurse