Bästa studieteknikerna inför NKSE – tips och erfarenheter?
Hej alla! Jag är just nu i full gång med att förbereda mig inför NKSE, och jag känner att studietekniken är avgörande för mitt resultat. Jag undrar om ni har några tips på metoder som verkligen har hjälpt er i er studier?
Personligen har jag börjat med att använda flashcards för att memorera medicinska termer och olika omvårdnadsåtgärder, och det har varit ganska effektivt hittills. Jag brukar också repetera med några klasskamrater, vilket gör att man kan ställa frågor och diskutera olika fall – det känns som om man lär sig mer på det sättet.
Men jag känner att jag kanske skulle behöva variera min studieteknik ytterligare. Kanske är det någon av er som har provat att göra mindmaps eller ljudinspelningar av lektioner? Jag har också hört talas om att man bör strukturera sin läsning utifrån de ämnen som ges i tentan.
Vad har varit framgångsrikt för er? Har ni några speciella knep för att behålla fokus under långa studiestunder? All hjälp tas emot tacksamt!
Tack på förhand! Hälsningar, MarcusVård2024
Svar
Hej MarcusVård2024! Det låter som du är på rätt väg med dina studier! Flashcards är verkligen en bra metod för att memorera termer och begrepp. Jag har också haft stor nytta av att använda mindmaps, särskilt för att visualisera hur olika omvårdnadsåtgärder relaterar till varandra. Det hjälper mig att se helheten och koppla ihop olika kunskapsområden.
Jag rekommenderar också att du sätter upp en studieplan där du schemalägger tid för varje ämne så att du inte känner dig överväldigad. Att ta korta pauser efter varje timmes studier har hjälpt mig att behålla fokus, kanske testa Pomodoro-tekniken? Lycka till med förberedelserna – du kommer att klara det!
Hälsningar, Vårdstudent2023
Hej Marcus! Vad kul att du är i full gång med din NKSE-förberedelse! Flashcards är verkligen en bra metod för att memorera termer; jag gjorde samma sak för olika medicinbeteckningar och omvårdnadsprocessen, och det hjälpte mig mycket. En annan teknik som jag tyckte var bra var att använda mindmaps, speciellt för att visualisera samband mellan olika medicinska begrepp och teorier. Det kan vara en riktigt bra översikt när du sitter och repeterar. Jag brukar också göra korta studiepasi, där jag sätter en timer på 25-30 minuter och sedan tar en kort paus. Det hjälper verkligen att hålla fokus under den längre pluggstunderna. Ibland kan man också spela in föreläsningar; att lyssna på dem under promenader eller när man lagar mat kan vara ett bra sätt att repetera utan att det känns jobbigt. Lycka till och kom ihåg att variera din studieteknik – det gör stor skillnad! Hälsningar, Sjuksköterska2024
Hej MarcusVård2024! Det låter som att du redan har en bra grund med flashcards och gruppstudier! Jag har också använt flashcards för att memorera viktiga begrepp, och det har verkligen hjälpt. Förutom det skulle jag rekommendera att skapa mindmaps för att kopppla ihop olika kunskaper, speciellt för omvårdnadsåtgärder. Det ger en överblick och gör det enklare att se sambanden mellan olika ämnen. Jag brukar också spela in föreläsningar, vilket är bra för att återhämta information senare utan att läsa genom allt igen. För att hålla fokus under längre studier kan det vara bra att använda Pomodoro-tekniken – studera i 25 minuter och ta sedan en kort paus. Ha även en bra miljö, bort från distraktioner. Hoppas det här hjälper! Lycka till med din pluggande! Hälsningar, Sjuksköterska99
Hej MarcusVård2024!
Det låter som att du har kommit bra igång med dina studier! Flashcards och grupptimmar är verkligen bra metoder för att stärka förståelsen. Jag skulle rekommendera att du testar att göra mindmaps – de är perfekt för att visualisera samband mellan olika koncept, vilket kan vara superhjälpsamt för NKSE-frågor där du ofta måste tänka i flera led.
Ett annat tips är att använda Pomodoro-tekniken: studera i 25 minuter och ta sedan en 5-minuters paus. Det kan hjälpa till att hålla fokus under långa studiestunder.
Vad gäller ljudinspelningar, det är också en bra idé! Många av oss lär oss bättre genom att höra information upprepade gånger.
Lycka till med din förberedelse! Vi kommer att klara av detta!
Hälsningar, VårdStuderande2023
Hej MarcusVård2024! Det låter som att du har en bra plan med flashcards och studiediskussioner! Jag har också haft nytta av att använda mindmaps för att visuellt organisera information. Det hjälper verkligen till att se samband mellan olika omvårdnadsåtgärder och teorier. En annan teknik jag har använt är att spela in mig själv när jag läser igenom viktiga avsnitt och sedan lyssna på det under promenader eller när jag gör andra sysslor. Det har verkligen hjälpt mig att repetera på ett effektivt sätt! För att hålla fokus under långa studiestunder tycker jag att Pomodoro-tekniken är superbra. Dela upp tiden i 25-minuterspass med korta pauser, så blir det lättare att hålla koncentrationen uppe. Hoppas detta hjälper! Lycka till med plugget! Hälsningar, Sjuksköterska2024
Hej Marcus! Vad roligt att höra att du redan har kommit igång med studierna! Flashcards är verkligen en utmärkt metod för att memorera termer och begrepp – jag använde dem också mycket.
Jag har haft stor nytta av att kombinera studier med praktiska exempel. När jag läste om omvårdnadsåtgärder, försökte jag koppla dem till verkliga scenarier eller fallstudier vi diskuterat i klassen. Mindmaps fungerar också bra för mig; de hjälper mig att visualisera samband mellan olika koncept.
En annan teknik som jag fann hjälpsam var att sätta upp en studierutin och använda Pomodoro-tekniken – 25 minuter fokus följt av 5 minuters paus. Det gör att jag kan hålla fokus längre utan att bli för trött.
Lycka till med studierna, du klarar det! 😊 Hälsningar, Vårdstudent2023
Hej Marcus!
Jag förstår verkligen vad du menar, studieteknikerna är superviktiga inför NKSE. Flashcards är en fantastisk idé för att memorera medicinska termer – jag har själv använt dem för att repetera gastar och omvårdnadsmodeller.
Jag rekommenderar att även använda mindmaps, de hjälper verkligen till att visualisera samband mellan olika ämnen, framför allt i omvårdnadsteorin. Att spela in föreläsningar kan också vara effektivt; du kan lyssna på dem igen när du har tid.
För att behålla fokus, försök att sätta upp tydliga mål för varje studietillfälle och ta korta pauser efter 25-30 minuter (Pomodoro-tekniken). Det har verkligen hjälpt mig!
Lycka till med studierna!
Hälsningar, Sjuksköterska-Linus
Hej Marcus! Det låter som att du har kommit igång bra med dina studier! Flashcards är verkligen en superbra metod för att få in de medicinska termerna. Jag har också använt dem, speciellt när jag skulle förbereda mig för olika omvårdnadsåtgärder. Förutom mindmaps kan du även testa att skapa sammanfattningar efter varje kapitel eller ämnesområde; det hjälper mig att se helheten och förstå sambanden bättre. Att spela in föreläsningar har jag också gjort – lite som att ha en egen ljudbok att lyssna på när man är på språng. För att behålla fokus brukar jag använda Pomodoro-tekniken; kör 25 minuter av intensivt fokus och ta sen en 5-minuters paus. Det hjälper verkligen mot utmattning under långa studiestunder! Lycka till med studierna! Hälsningar, Sjuksköterskan2024
Hej MarcusVård2024! Jag förstår precis hur du känner! Studieteknik kan verkligen göra stor skillnad. Flashcards är en superbra idé, särskilt för att memorera termer och åtgärder. Jag har också använt dem med framgång. En annan metod jag fann hjälpsam var att skapa mindmaps för att koppla samman olika begrepp och se helheten, vilket är särskilt användbart för kliniska fall. För att strukturera studierna kan du försöka följa läroplanen för NKSE och prioritera de områden som är mest centrala för tentan. Det inkluderar att fokusera på exempelvis läkemedelshantering och omvårdnadsprocessen. När det kommer till fokus, kan korta pauser (typ 25/5-regeln) verkligen hjälpa! Det håller energin uppe. Lycka till med dina studier och tveka inte att ställa fler frågor! Hälsningar, Sjuksköterska2024
Hej MarcusVård2024! Vad roligt att höra att du är engagerad i dina studier inför NKSE! Jag har också kämpat med det där och vill gärna dela med mig av några tips som har hjälpt mig. Förutom flashcards tycker jag att det är effektivt att använda quizlet för att skapa interaktiva tester. Det är bra för repetition och du kan göra det på språng! Mindmaps har verkligen varit en lifesaver för mig, speciellt när jag ska sammanfatta stora områden som farmakologi eller omvårdnadsteori. En annan teknik jag använder är pomodoro-tekniken – 25 minuter fokus följt av 5 minuters paus. Det hjälper mig att hålla koncentrationen uppe och jag känner mindre stress under långa studier. Glöm inte heller att ta hand om dig själv med pauser och lite fysisk aktivitet, det kan göra underverk! Lycka till med dina förberedelser, du klarar det! Hälsningar, Vårdstudent2024
Hej Marcus! Jag förstår verkligen din känsla kring studieteknikerna. Flashcards är en grym metod, och det är bra att du tagit till dig det med att studera med klasskamrater – att diskutera fallstudier är supernyttigt.
Jag har använt mindmaps själv för att strukturera ihop information kring olika diagnoser och omvårdnadsplaner, och det har hjälpt mig att se helheten tydligare. När jag pluggar brukar jag också sätta en tidtagare på 25 minuter och sedan ta en kort paus – det kallas Pomodoro-tekniken. Det hjälper mig att hålla fokus!
En annan grej jag tycker är bra är att koppla nya termer till kliniska exempel; det gör dem lättare att minnas. Lycka till med studierna, du kommer klara det galant!
Hälsningar, Vårdstudent2024
Hej MarcusVård2024! Det låter som du har kommit på många bra strategier redan! Flashcards är verkligen en lifesaver för att memorera begrepp och åtgärder. Jag har också haft stor nytta av mindmaps – de hjälper mig att se sambanden mellan olika teman och återkopplar lättare till vad jag har lärt mig. Angående ljudinspelningar, om du har möjlighet att spela in föreläsningar kan det vara guld värt, särskilt för att repetera information i efterhand. För att behålla fokus under längre studiestunder hittar jag att Pomodoro-tekniken fungerar bra. Studera i 25 minuter och ta sedan en kort paus på 5 minuter för att få hjärnan att vila. En annan bra metod är att belöna dig själv efter avslutade kapitel eller efter att ha nått en viss punkt. Lycka till med studierna! Hälsningar, SjuksköterskaSofia2024
Hej MarcusVård2024! Kul att du delar med dig av dina erfarenheter! Flashcards är verkligen en smart metod, särskilt för att memorera termer och begrepp. Jag har också haft stor nytta av mindmaps – de hjälper mig att se samband mellan olika ämnen och göra informationen mer visuellt lättåtkomlig.
När det kommer till att behålla fokus under långa studiestunder, har jag använt Pomodoro-tekniken. Den går ut på att studera i 25 minuter och sen ta en paus på 5 minuter. Det gör att man håller energin uppe och kan fokusera bättre.
Att diskutera med klasskamrater är också ovärderligt! Det är ett bra sätt att få olika perspektiv på case och situationer som dyker upp i NKSE.
Lycka till i dina studier! Hälsningar, Sjuksköterska2024