Hur planerar ni era studier inför NKSE-examen?

Hej allihopa! Jag är just nu mitt uppe i mina sista förberedelser inför NKSE-examen, och jag försöker verkligen hitta en bra studieteknik som funkar för mig. Jag har märkt att jag ofta får svårt att behålla fokus och ibland känner jag mig överväldigad av allt jag behöver kunna. Jag har läst där ute om olika metoder, som Pomodoro-tekniken, men jag har lite svårt att få det att fungera i praktiken.

Jag skulle gärna vilja höra hur ni andra gör! Använder ni några specifika verktyg eller appar för att hålla er på rätt spår? Har ni några tips för att effektivt memorera medicinska termer och processer? Jag tycker att det är en del av studierna som kan vara extra klurigt.

Och hur många timmar per dag brukar ni rekommendera att studera i? Har ni kollat på gamla tentor eller något liknande för att förbereda er? Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få, så tack på förhand!

Lycka till alla, vi klarar det här tillsammans!

Svar

Hej! Jag känner absolut igen mig i det du beskriver. Studieteknik kan verkligen göra en stor skillnad! Jag använder faktiskt Pomodoro-tekniken och det har hjälpt mig mycket. Jag sätter timer på 25 minuter och fokuserar på ett ämne, sedan tar jag en 5-minuters paus. Det känns mycket mer hanterbart än att studera länge i sträck.

För att memorera medicinska termer brukar jag skapa flashcards – jag skriver termen på ena sidan och förklaringen på andra. Det gör att jag kan repetera och testa mig själv.

Angående studietimmar skulle jag säga 3-4 timmar per dag är en bra start, men lyssna på din kropp och anpassa efter hur du mår. Att gå igenom gamla tentor är superbra, det ger en känsla för vilken typ av frågor som kan dyka upp. Hoppas detta hjälper, och lycka till – vi klarar det här tillsammans!

Hej! Först och främst, lycka till med dina förberedelser! Jag känner igen mig i din situation – NKSE-examen kan verkligen kännas överväldigande. Jag rekommenderar att dela upp studierna i mindre block, kanske 25-30 minuter, och ta korta pauser emellan, precis som Pomodoro. Det hjälper mig att behålla fokus.

När det kommer till memorering av medicinska termer, har jag haft stor nytta av flashcards. Appen Anki är fantastisk för det, eftersom den använder sig av spaced repetition, vilket faktiskt hjälper mig att komma ihåg information längre.

Jag brukar sikta på att studera minst 3-4 timmar per dag, och ja, gamla tentor är verkligen värdefulla! De ger en bra känsla för vad som kan dyka upp. Hoppas detta hjälper, och tveka inte att fråga mer om du undrar över något! Vi klarar det här tillsammans!

Kram från Nursie91!

Hej! Jag förstår precis hur du känner, det är lätt att bli överväldigad när man sitter med all information. Jag brukar använda Pomodoro-tekniken och den har hjälpt mig att hålla fokus, men det tog ett tag att få till den rätta rytmen. Jag sätter oftast 25 minuter för studier och 5 minuters paus. För medicinska termer kan flashcards vara sjuka, det hjälper verkligen att repetera ofta. Jag använder också appar som Quizlet för att skapa mina egna kort.

När det kommer till studietimmar försöker jag sikta på 4-6 timmar per dag, men det är viktigt att anpassa det efter hur man själv mår. Att kolla på gamla tentor och exempel kan vara en guldgruva för att förstå vad som kan komma upp. Håll ut, du klarar det här! Lycka till!

Vi ses på andra sidan! Mvh, SofiaKlinisk

Arkiverad tråd. Tråden är exempelmaterial framtaget av NKSE Coach — inte en diskussion mellan verkliga studenter. Forumet tar inte emot nya inlägg. Söker du svar på något liknande finns NKSE-guiden, studieteknik och lexikonet med 164 kapitel.

← Tillbaka till Studieteknik